1                 Velkommen til MyFoodOffice!

Løsningen du nå har tilgang på er en tilpasset versjon for yrkesfaglig undervisning i norsk videregående skole, distribuert eksklusivt av Fagbokforlaget.

Lærere og elever har helt lik tilgang til programvaren.

MyFoodOffice tilbys også som en kommersiell løsning. Den har to kjernedeler, der den ene delen er et fagsystem for varedeklarasjon og produktkalkyler. Den andre delen gir en heldigital drift av salg og produksjon av mat.

I skoleversjonen er det først og fremst en tilpasset versjon av fagsystemet som er inkludert. Her kan du blant annet jobbe med 

·        Oppskrifter og ingredienser

·        Produkter og varedeklarasjon

·        Allergenspor og risiko for kryssforurensning

·        Produkter, kostnadskalkyle og fortjeneste

·        Planlegge produksjon

Denne brukerveiledningen vil gi deg en kort innføring i hver av temaene. Målsetningen for brukerveiledningen er å gi en introduksjon til bruk, og baserer seg på at du som bruker er nysgjerrig og vil klikke rundt for å bli kjent. Derfor vil den ikke være uttømmende.

Har du spørsmål til programvaren skal disse rettes til Fagbokforlaget som distributør av løsningen til utdanningssektoren.

© MyFoodOffice, 2021

Innholdsfortegnelse

1      Velkommen til MyFoodOffice!  1

2      Innholdsfortegnelse  34

3      Hvorfor er et fagsystem som MyFoodOffice lurt?  59

4      Viktige begreper  124

5      Grunnleggende om MyFoodOffice – hvordan bygge oppskrift og produkt  172

                5.1           Eksempel 1: Pannekaker  188

                5.2           Eksempel 2: Store og små pannekaker  207

                5.3           Eksempel 3: Marsipankake med syltetøy  247

6      Forskjellige måleenheter  290

7      Introduksjon til Produktbildet  345

8      Produktsiden – Oppskriftsfanen   377

9      Arbeide med varedeklarasjon   392

                9.1           Ingrediensliste  409

         9.1.1   Synkende rekkefølge  413

         9.1.2   Utheving av allergener  428

         9.1.3   Mengdeangivelse  471

                9.2           Næringsdeklarasjon   529

                9.3           Allergener  559

10      Tilsatt vann og vanntap   586

11      Allergenspor  623

12      Brødskala´n   702

13      Andre forhold ved merking av mat  722

14      Arbeide med produktkalkyle  753

                14.1           Sammendraget av produktkalkylen   791

                14.2           Råvarekost  802

                14.3           Arbeidskost  843

                14.4           Emballasje  879

                14.5           Fortjeneste  893

15      Planlegge Produksjon   930

 

 

2                 Hvorfor er et fagsystem som MyFoodOffice lurt?

Når du kjøper et brød hos bakeren kan du se på brødposen hva brødet inneholder. Forbruker tenker på brød som ett produkt, men for bakeren er brødet mange enkeltingredienser blandet sammen. For hver enkelt ingrediens er det mye informasjon bakeren må ha kontroll over. Og når nye produkter lages av flere ingredienser satt sammen, må hun sette sammen mye informasjon om hver eneste ingrediens og summere det opp til et brød.

En fordel med å bruke et system som MyFoodOffice er at det er færre ting bakeren trenger å lære seg for å få riktig varedeklarasjon. Systemet har spesialutviklede algoritmer som følger myndighetenes krav om matmerking. Eksempelvis hvordan en teknisk næringsverdiberegning gjøres.

En annen fordel er at bakeren slipper å gjøre det manuelt. Systemet bearbeider informasjonen automatisk, i tråd med oppskriften bakeren legger inn og grunndataene som ligger registrert om den enkelte ingreidens. Imidlertid er det viktig at oppskriften er riktig, at grunndata er riktig, og at brukeren forstår hvordan programvaren kan brukes.

Fordelene med et fagsystem som MyFoodOffice er også tydelig i arbeidet med produktkalkyler. Produtkalkyle vil si en beregning av hvor mye det koster å lage varen og hvilken salgspris varen skal ha. En viktig del av å drive lønnsomt er å selge varer til en pris som er høyere enn det koster å lage den. MyFoodOffice kan hjelpe bakeren med å gjøre nødvendige utregninger som viser hva det koster å lage varen. Med økt innsikt i produktkalkyler vet du bedre hvilken salgspris du bør ta for å ikke tape penger.  Og aller tjene penger med god fortjeneste.

Over tid vil råvarepriser og timelønn øke. Det er ikke uvanlig, eksempelvis, å ha så mye som 200-500 varer i ett enkelt bakeri. Det krever mye innsats å holde alle produktkalkyler oppdatert om alt dette skal gjøres manuelt hver gang det er lønnsjustering eller økning i råvarepriser. Derfor er systemer som MyFoodOffice laget slik at om råvareprisen endres, vil alle varer som bruker den råvaren bli automatisk oppdatert med ny beregning av hva det koster å lage varen. Dette gjør det enklere å holde produktkalkylene oppdatert, og dermed være et riktig og viktig beslutningsgrunnlag for å holde produktporteføljen lønnsom over tid.

3                 Viktige begreper

Før vi går videre med veilederen er det noen begreper det kan være lurt å lære seg. Blant annet er det en viktig forskjell på oppskrift, produkt og varedeklarasjon i systemet.

·        Oppskrift: En liste over ingredienser som blandes sammen, og med hvor stor mengde det er av hver ingrediens. Eksempelvis en pannekakerøre.

·        Produkt: En salgbar vare. Produktet har gjerne informasjon som varenummer, varenavn, salgspris og varedeklarasjon. Eksempelvis én pannekake.

·        Utbytte: Et tall som sier hvor mange produkter du får av en oppskrift. Eksempelvis dersom du lager en brøddeig som veier totalt 3 kg, og ett kneippbrød veier 0,5 kg, betyr det at du kan få 6 brød av oppskriften. Oppskriften gir et utbytte på 6 brød. Hvor stor porsjon du lager av oppskriften vil påvirke utbyttet. Hvor stort produktet skal være påvirker også utbyttet.

·        Varedeklarasjon: Informasjon om produktet. Hvilken informasjon varedeklarasjonen skal inneholde kan være lovbestemt. For matvarer finnes det detaljerte lovkrav til hva varedeklarasjonen skal inneholde. Eksempler på dette er en liste over hvilke ingredienser produktet er laget av og næringsverdier. Noen deler av varedeklarasjonen er automatisert i MyFoodOffice, eksempelvis næringsverdi, ingrediensliste og allergener. Mens andre deler av varedeklarasjonen krever skjønn og vurdering av produktet og hvordan det skal markedsføres. Her kan brukeren legge inn supplerende informasjon i den grad det er nødvendig.

·        Produktkalkyle: En beregning av hvor mye det koster å lage et produkt og hvilken salgspris man bør ha for å oppnå ønsket lønnsomhet. Lønnsomhet vil si hvor mye penger man tjener på å selge varen.

4                 Grunnleggende om MyFoodOffice – hvordan bygge oppskrift og produkt

Som bruker har du din helt egen brukerkonto. Det betyr at andre brukere ikke kan se dine egne oppskrifter.

En sentral del av systemet er hvordan man bygger oppskrifter og produkter. La oss se nærmere på praktiske eksempler som viser hvorfor forskjellen på oppskrift og produkt er viktig å forstå.

·        Et enkelt produkt med en enkel oppskrift: pannekaker

·        To produktvarianter av den samme oppskriften: store og små pannekaker

·        Et produkt som består av halvfabrikata: marsipankake med syltetøy

4.1     Eksempel 1: Pannekaker

Det enkleste eksemplet er pannekaker. Pannekaker kan lages av hvetemel, melk, smør, egg og salt. Råvarene har til felles at du ikke lager dem selv, men kjøper dem fra en leverandør.

I MyFoodOffice har du en sidemeny på venstre side. Her finner du knappen «Produkter», som gir deg oversikt på alle eksisterende produkter.

Her kan du trykke på knappen «Nytt Produkt».

Da får du opp et vindu der du kan velge mellom å lage

·        et nytt produkt med en helt ny oppskrift

·        et nytt produkt på en eksisterende oppskrift

Velg det første alternativet dersom det er første gangen du legger inn en pannekakeoppskrift.

 

4.2     Eksempel 2: Store og små pannekaker

I restauranten din har du fått en idé om å tilby små pannekaker for barn. Fra før selger du store pannekaker og lagt inn oppskriften i MyFoodOffice.

Eksempelvis kan en oppskrift for pannekaker se slik ut:

Ingrediens

Mengde

Omregnet til gram

smør

3 ss

45,0

gram

hvetemel

3 dl

180,0

gram

salt

½ ts

3,5

gram

lettmelk

6 dl

600,0

gram

egg

3 stk

189,0

gram

Total vekt

1017,5

gram

Utbytte

 

 

 

store pannekaker

100 gram

10,2

stykk

små pannekaker

50 gram

20,4

stykk

 

Vi ser at pannekakerøren veier litt over 1 kg. Dersom store pannekaker veier 100 gram vil du få 10,2 pannekaker på en porsjon. Med små pannekaker vil du få dobbelt så mye, siden små pannekaker veier halvparten så mye som de store.

I MyFoodOffice kan du opprette nytt produkt for de små pannekakene uten å måtte legge inn hele oppskriften på nytt. Det gjør du ved å gå til produktoversikten og klikke på «Nytt Produkt». Under opprettelsen velger du alternativet «fra en eksisterende oppskrift». Dermed lager du en produktvariant av den eksisterende oppskriften «pannekaker».

Dersom du gjør endringer i pannekakeoppskriften vil endringen bli oppdatert både for små og store pannekaker. Eksempelvis om du endrer oppskriften til å være fri for egg. Uten funksjonen med produktvarianter ville du måtte legge inn den samme oppskriften to ganger. Og om oppskriften skulle endre seg, vil du måtte oppdatere to oppskrifter.

Merk at dersom oppskriften reelt sett er forskjellig må du legge inn begge oppskriftene. Eksempelvis a de små pannekakene ikke inneholder lettmelk. Ellers vil varedeklarasjonen og produktkalkylen bli feil.

4.3     Eksempel 3: Marsipankake med syltetøy

En marsipankake lages gjerne av

·            kakebunn

·            syltetøy

·            krem

·            marsipanlokk

De aller fleste konditorene lager kakebunnen selv, og helst en stor serie med mange kakebunner i en helt egen operasjon. Disse blir lagret ferdig stekt på fryselageret. Kakebunn er imidlertid ikke det ferdige produktet, fordi det mangler krem, syltetøy og marsipanlokk. Dermed kan vi kalle kakebunn for et halvfabrikat.

I MyFoodOffice registrerer du halvfabrikat som en oppskrift. Du trenger ikke å opprette kakebunn som et produkt, siden kakebunner ikke blir solgt til kundene. I sidemenyen finner du knappen «Oppskrifter», som gir deg oversikt på alle eksisterende oppskrifter. Her kan du også trykke på knappen «Ny oppskrift».

Da får du opp et bilde hvor du kan velge mellom å lage

·        et ferdig produkt med en helt ny oppskrift

·        en enkeltstående oppskrift for halvfabrikat

Velg alternativet «oppskrift». Følg videre skritt i programvaren. Kakebunnen vil bli tilgjengelig som en halvfabrikat du kan bruke i andre oppskrifter så snart du har fullført registreringen av kakebunnoppskriften.

 

 

 

Når du oppretter en marsipankake som et produkt, vil du kunne bruke kakebunn som en ingrediens i oppskriften til marsipankaken (eksempelvis 1 kakebunn). I skjermbildet ser du et eksempel på to halvfabrikater som kan legges inn i oppskriften for marsipankake med bringebærsyltetøy. Det ene er sacherkakebunn, og den en andre er kakebunn. Begge er oppskrifter som allerede er registrert av konditoren.

 

 

5                 Forskjellige måleenheter

I eksemplet med pannekakerøre ser vi at det brukes forskjellige typer måleenheter.

Ingrediens

Mengde

Omregnet til gram

smør

3 ss

45,0

gram

hvetemel

3 dl

180,0

gram

salt

½ ts

3,5

gram

lettmelk

6 dl

600,0

gram

Egg

3 stk

 

189,0

gram

Total vekt  1017,5

gram

 

Eksempelvis spiseskje (ss), desiliter (dl), teskje (ts) og stykk (stk). Dette er en utfordring dersom vi skal kunne sammenlikne mengdene.  Sammenliknbarhet er viktig dersom vi skal beregne næringsverdier, sortere rekkefølge etter vekt eller gjøre produktkalkyle. Enten kan man regne om mengdene til gram før registrering i MyFoodOffice. Eller så kan man legge inn omregningsfaktorer på den enkelte råvaren.

Vi skal vise hvordan du kan gjøre sistnevnte i MyFoodOffice.

I sidemenyen finner du knappen «Ingredienser», som gir deg oversikt på alle eksisterende ingredienser. Klikk på en av disse. I skjermbildet ser vi egg og informasjonen som er registrert om denne råvaren.

En av informasjonsboksene heter «Måleenhet», markert i rødt.

 

Når du klikker på «rediger» får du mulighet til å legge inn et tall, en omregningsfaktor, slik at ulike målenheter kan sammenliknes i gram.

Som standard er «kg» grunnenheten for alle ingredienser. Derfor må alle nye måleenheter legges inn med omregning til i kg.

Hvis du eksempelvis ønsker å måle opp 3 dl hvetemel i oppskriften i MyFoodOffice må du først fortelle systemet hvor mye 1 liter hvetemel veier, la oss anta 0,600 kg. Dette er en omregningsfaktor du kan legge inn i MyFoodOffice. Når du har registrert dette kan du legge inn 3 dl hvetemel i oppskriften, og systemet vil fortsatt kunne regne om næringsverdi per 100 gram.

 

 

Hvis du ønsker å bruke «stk» i oppskriften, eksempelvis 3 egg, må du fortelle systemet hvor mye ett egg veier. I snitt veier et medium egg ca 63 gram.

Trykk på «Legg til telleenhet», skriv inn «stk» og hvor mye «stk» veier.

Merk at omregningsfaktorer gjerne er råvarespesifikt.  Derfor må du inn på det enkelte ingredienskort for å aktivere alternative måleenheter. 


 

6                 Introduksjon til Produktbildet

Skjermbildet viser et eksempel for et produkt i MyFoodOffice, og vi skal i denne introduksjonen forklare deg de tre viktigste elementene i navigeringen.

1 (se bilde over) gir deg tilgang til en rekke forskjellige informasjonsbokser fordelt på fire forskjellige faner, tematisk inndelt på a) generelt, b) kost, c) mat, d) annet (som er tilgjengelig fra knappen …. ). Se egen temaartikkel «Arbeide med varedeklarasjon» og «Arbeide med produktkalkyle» for de mest relevante informasjonsboksene.

2 (se bilde over) gir deg tilgang til mer detaljert informasjon om produktet. Eksempelvis kan du redigere oppskriften eller se nærmere på detaljer i produktkalkylen. Helt til høyre er det et plusstegn-ikon som gir deg tilgang til alle fanene. Se skjermbilde til siden.

3 (se bilde over) «Handling» gir deg mulighet til å skrive ut rapporter som eksempelvis varedeklarasjon eller oppskrift. Disse kan lagres som pdf lokalt på din datamaskin. Du kan også tilbakestille utformingen av vinduet, dersom du fjerner eller endrer noen av fanene.

 

 

 

 

7                 Produktsiden – Oppskriftsfanen

Fra produktsiden kan du redigere oppskriften ved å klikke på fanen «Oppskrift», og knappen «Rediger».

 

Visningsmodus

 

Redigeringsmodus

I redigeringsmodus kan du

1.           Søke etter nye ingredienser og halvfabrikata

2.           Registrere mengde

3.           Velge alternative vektenheter, eksempelvis kg, gram eller liter

4.           Bestemme om innholdsfortegnelsen til produktet skal vise prosentvis mengde av en enkel råvare. Se eget avsnitt om Kvantitativ mengdeangivelse.

8                 Arbeide med varedeklarasjon

Det er en rekke krav til hvordan en varedeklarasjon for mat skal være. Formålet med denne veilederen er ikke å ta for seg alle disse.  Vi skal likevel gå inn på noen vesentlige deler, som

·        Ingrediensliste

·        Næringsdeklarasjon

·        Allergener

Selv om skoleversjonen av MyFoodOffice dekker de mest vanlige behovene kan det likevel være visse særkrav eller muligheter i lovgivningen som skoleversjonen ikke har støtte for.

På produktsiden bør du velge fanen «Mat», oppe til venstre. Her får du rask tilgang til relevant informasjon for varedeklarasjonen.

8.1     Ingrediensliste

Vi skal ta for oss tre av kravene til produktets innholdsfortegnelse.

·              Synkende rekkefølge

·              Utheving av allergener

·              Kvantitativ mengdeangivelse

8.1.1    Synkende rekkefølge

Produktet skal vise ingredienslisten i synkende rekkefølge ut i fra den mengden som blir brukt ved tilvirkningsstadiet. Eksempelvis vil 0,5 kg hvetemel komme før 0,2 kg smør.

MyFoodOffice vil sørge for at rekkefølgen blir riktig ut i fra de mengder som legges inn i oppskriften.

Merk at det finnes egne regler for tilsatt vann. Dersom produktet eksempelvis blir stekt, skal mengden tilsatt vann oppgis i rekkefølgen etter sin netto vekt etter steking. Se eget kapittel om Tilsatt vann og vanntap.

8.1.2    Utheving av allergener

Et annet krav til innholdsfortegnelsen er at ingredienser som er et allergen skal være uthevet.

La oss se nærmere på et eksempel. I skjermbildet fra produktsiden ser du at oppskriften viser ingrediensene i blå tekst. Klikk på en av ingrediensene for å komme inn på ingredienskortet. I dette tilfellet velger vi kremfløte.

Inne på ingredienskortet finner du en informasjonsboks som heter «Ingrediensen sin sammensetning».  Her kan du klikke på «rediger».

Det første skrittet er å skrive inn ingredienslisten til råvaren. Med kremfløte er det enkelt.

Imidlertid kan det være noen ingredienser som er består av flere enkeltkomponenter. For eksempel margarin. Margarin er hva myndighetene kaller en sammensatt ingrediens.. For at varedeklarasjonen skal bli riktig, må margarinen sin ingredienstekst bli registrert på en egen måte. Skriv først inn det vanlige navnet «margarin» etterfulgt av en parentes som inneholder alle ingrediensene til margarinen. Eksempelvis

margarin (rapsolje, vegetabilsk fett (fullherdet raps og kokos), vann, kokosolje, salt, emulgator (E471), surhetsregulerende middel (E330), aroma, farge (160a))

Det neste skrittet er å fortelle hvilke ord i ingrediensteksten som må markeres som et allergen.

I eksempelet ser vi at «kremfløte» er markert. Du markerer ord ved å klikke på ordet med musepekeren.

Trykk på «Lagre» for å lagre endringene. Dette vil automatisk oppdatere varedeklarasjonen for alle produkter som bruker kremfløte i sin oppskrift.

8.1.3    Mengdeangivelse

Dersom produktnavnet eller markedsføringen av den fremhever noen av ingrediensene er det krav om mengdeangivelse i ingredienslisten. Eksempelvis vil bringebærkake, fiskekake eller grovbrød danne en forventning om mengde bringebær, fisk og grovt mel i produktet.

Ser vi eksempelet i skjermbildet er det huket av for mengdeangivelse for både havregryn og sammalt hvete. Feltet som skal hukes av er kalt «QUID». (Feltnavnet er valgt av plasshensyn og er et akronym for det engelske begrepet «Quantitative Ingredient Declaration».)

Systemet vil automatisk beregne mengdeangivelsen i prosent slik lovverket har definert dette. Det vil si mengden av den tilsatte ingrediensen på tilvirkningsstadiet delt på produktets ferdige vekt. Dette betyr at i de tilfeller der produktet har vanntap, eksempelvis brød som stekes, vil prosenttallet være høyere enn hvis det ikke ble stekt. Årsaken er at produktet – alt annet likt – ville ha veid mer uten steking og dermed vanntap. I brøken med vil produktets vekt (nevneren) vært større.

Det kreves et visst skjønn å vurdere hvilke ingredienser som skal angis med kvantitativ mengdeangivelse.

For sammensatte ingredienser kan det være nødvendig å legge inn mengdeangivelsen på ingredienskortet. Eksempelvis bringebærsyltetøy.

bringebærsyltetøy (40% bringebær, vann, fortykningsmiddel (fruktpektin), surhetsregulerende middel (sitronsyre, kalsiumsitrat), fargekonsentrat (svart gulrot), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), søtstoff (sukralose))

Ser vi på eksempelet over vil innholdsfortegnelsen først vise prosentvis mengde av bringebærsyltetøyet, som er 23,4%. I den sammensatte ingrediensen bringebærsyltetøy vil det stå hvor stor mengde bringebær det er (40%). Selv om det for forbruker er litt vanskeligere å lese hvor mye bringebær (9,4% =40% x 23,4%) det er i marsipankaken er det likevel fullt lovlig. Den kommersielle versjonen av MyFoodOffice har flere verktøy som forenkler dette i varedeklarasjonen.

8.2     Næringsdeklarasjon

Dersom næringsdeklarasjon er pliktig har lovverket stilt krav om et minimum av næringsverdier som skal være deklarert. Disse vises alltid.

Merk at næringsverdiene for det ferdige produktet er en rent teknisk næringsdeklarasjon.

Det er ikke alltid en teknisk næringsdeklarasjon er en fullgod løsning. Eksempelvis vil produksjonsmetoden kunne ha vesentlig innvirkning på produktets og ingrediensenes næringssammensetning, eksempelvis frityrsteking eller mikrobakterielle fremstillingsmetoder. I slike tilfeller kan labanalyse være mer egnet.

Du finner informasjonsboksen med «Næringsverdier» under fanen «Mat» , til venstre på produktsiden.

 

 

Ved å klikke på knappen «Rediger» (oppe til høyre) er det mulig å velge ut noen frivillige næringsverdier, eksempelvis kostfiber. De næringsverdiene som hukes av vil dermed bli deklarert sammen med de pliktige næringsverdiene.

Merk at den tekniske næringsverdien tar høyde for tilsatt vann og eventuelt vanntap under steking. Se eget kapittel om Tilsatt vann og vanntap.

 

 

 

 

 

8.3     Allergener

Det går et skille mellom ferdigpakket og ikke-ferdigpakket mat i hvilke krav som stilles til en varedeklarasjon. Eksempelvis vil du i en restaurant kun se allergener i menyen, mens i dagligvarebutikken vil du kunne lese hele ingredienslisten på emballasjen med tilhørende næringsdeklarasjon..

I MyFoodOffice er det støtte for begge deler. Matinformasjonsforskriften har bestemt at det er 14 merkepliktige allergener, og det er krav til å spesifisere hvilken type nøtt eller korn som er brukt.

Informasjonsboksen  «Allergener og spor» finner du under fanen «Mat» til venstre på produktsiden, og den summerer opp alle de allergentyper som er til stede i produktet. Informasjonen henter den fra alle ingrediensene som inngår i oppskriften til produktet.

Klikker du på + ikonet i tabellen ved korn og nøtter ser du en detaljert oversikt på de enkelte typene.

Se gjerne eget kapittel om Allergenspor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9                  Tilsatt vann og vanntap

Noen produkter blir laget ved hjelp av tilsatt vann, eller de gjennomgår varmebehandling og får et vanntap.

I MyFoodOffice kan du enkelt registrere tilsatt vann som en del av oppskriften. Matinformasjonsforskriften inneholder noen bestemmelser der man i visse tilfeller kan unnlate å opplyse om tilsatt vann.

På Produktsiden vil du under fanen «Generelt» finne informasjonsboksen «Basisoppskrift utbytte».

Der kan du registrere hvor mye vanntap produktet har under tilberedning.

I eksempelet under ser vi at brukeren har lagt inn 12% vanntap. Om det ikke er registrert vanntap fra før vil tallet være 0%.

 

 

 

Klikk på tallet som er i blått, for å få opp et eget verktøy for å registrere vanntapet.

 

 

I den detaljerte visningen av tanntap kan du registrere vanntapet på to måter. Den ene måten er å sette vanntapsprosenten direkte. Et alternativ er å veie et produkt før og etter steking, og legge inn dette for å beregne vanntapet.

MyFoodOffice vil fordele vanntapet på ingrediensene i oppskriften.  Med tilsatt vann vil vanntapet først trekkes fra denne før gjenværende vanntap fordeles på øvrige ingredienser.

Dette sikrer at tilsatt vann deklareres i fallende rekkefølge i innholdsfortegnelsen etter sin netto mengde.

10           Allergenspor

Det er forskjell på ingrediensmerking og spormerking. Ingrediensmerking er merking av de stoffene som inngår i produktenes oppskrift. Det vil si stoffer eller ingredienser som tilsettes med hensikt. Disse skal, med få unntak, alltid angis i ingredienslisten.

Spormerking er merking av stoffer som utilsiktet finnes i produktet.

Hverken lovverk eller forskrift har spesifikke bestemmelser som regulerer praksisen med spormerking, med ett unntak. Spormerking betraktes som en frivillig opplysning. Frivillige opplysninger skal ikke villede forbruker. Det vil si at informasjonen ikke skal være tvetydige eller forvirrende.

Ved bruk av spormerking forventes det at den som er ansvarlig for merkingen har gjennomført en vurdering som konkluderer med at det er en reell fare for at produktet kan inneholde spor av den aktuelle ingrediensen. Det forutsettes at andre relevante tiltak, som for eksempel bedre rengjøring, er prøvd ut for å hindre en utilsiktet forekomst av disse stoffene i matvarene før en eventuell spormerking benyttes

Det er to aktuelle smitteveier for allergenspor i i det ferdige produktet.

·        Gjennom allergenspormerking fra underleverandør.  Dette blir i så fall registrert på det enkelte ingredienskort.

·        Gjennom kryssforurensning i egen produksjon

MyFoodOffice har støtte for å jobbe med allergenspormerking sett opp mot kryssforurensning i egen produksjon. I sidemenyen til venstre finner du knappen «Produksjonslinjer». Her kan du opprette en eller flere produksjonslinjer.

Dette gir deg som bruker to fordeler.

For det første kan du enkelt merke alle produkter som lages på brødlinja med «kan inneholde spor av sesamfrø». Eksempelvis som skjermbildet viser.

Når du lager oppskrifter i MyFoodOffice kan du koble oppskriften til en produksjonslinje. Eksempelvis kan alle brødoppskrifter kobles til en produksjonslinje du kaller for brødlinja.

Dermed vil alle oppskrifter bli merket med de samme allergensporene som er aktuelle for den produksjonslinjen de er koblet mot.

 


 


Den andre fordelen er innsikten MyFoodOffice kan gi i hvilke allergener som kan utgjøre en risiko for kryssforurensing i produksjonslinjen.

Inne på produksjonslinjen kan du klikke på «Handling» og «Rapport».

Dermed får du en rapport som viser et sammendrag og detaljert nedbryting over de allergener og ingredienser som går gjennom produksjonslinjen, som følge av de oppskrifter som er koblet mot linjen.

Under ser du et eksempel på sammendrag som rapporten gir.

Det vil fortsatt være krav om å iverksette tiltak som gjør spormerking unødvendig. Rapporten er likevel et godt startpunkt og grunnlag for en slik vurdering. De allergenspor som fortsatt er tilstede etter at rimelige mottiltak er iverksatt kan du merke som allergenspor.

11          Brødskala´n

 

Inne på produktsiden kan du velge fanen «Annet» for å se hvor grovt et brød er. Du kan også klikke på «se beregning» for å forstå hvilke ingredienser som bidrar til å gjøre brødet mer eller mindre grovt.

Beregningen skiller ut de ingrediensene som er registrert uten mel. Klikker du på + ikonet får du frem denne listen. Det kan være lurt å dobbelsjekke at alle melingredienser er tatt med.

Dersom Brødskala’n merket ikke er synlig kan du aktivere denne ved å

1          Klikke på brukernavnet ditt oppe til høyre

2          Velge «Firmainnstillinger», og deretter «Varedeklarasjon»

3          Bruk radioknappen til å skru på Brødskala’n merket og beregning av Brødskala’n

 

12          Andre forhold ved merking av mat

På Produktsiden under fanen «Annet» er det to bokser som kan være aktuelle for merking av mat.

Tilsetningsstoffer

Det er krav til særskilt merking dersom produktet inneholder visse fargestoffer, aspartam, søtstoffer eller mer enn 10% tilsatte polyoler.

Denne informasjonen er statisk. Det vil si at brukeren må selv vurdere innholdet i produktet og avgjøre om den særskilte merkingen er nødvendig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilleggsinformasjon

Matinformasjonsforskriften har bestemmelser om merking av

·        Produktets opprinnelse

·        Produksjonsmetode

·        Om produktet selges i tint tilstand

I noen tilfeller det er obligatorisk, i andre tilfeller er merkingen en skjønnsmessig vurdering for å ivareta forbudet mot villedende markedsføring. Eksempelvis pesto med italiensk flagg kan gi inntrykk av at det er laget i Italia. Da kan det være riktig å opplyse om at produktet er laget i Norge.

Under tilleggsinformasjon kan du også ta med informasjon som er avgjørende for at holdbarhet og bruk av produktet er trygt for forbruker.

 

13           Arbeide med produktkalkyle

En sentral del ved å drive en vellykket bedrift er å ha høyere inntekter enn kostnader. Som fagarbeider er det viktig at prisen varene selges ikke hindrer bedriften i å ha et lønnsnivå du fortjener. For en matbedrift betyr det at en salgspris for et gitt produkt må være høyere enn kostnadene med å lage det. Sagt på en annen måte er det marginen som skaper lønnsomheten, og ved å kjenne marginen kan du bedre styre bedriften og produktporteføljen.

Salgspriser er enkelt å bestemme, men det kan være vanskeligere å ha en god forståelse av kostnaden med å lage et produkt. Det er dette MyFoodOffice kan hjelpe til med. Det er viktig at arbeidet med kalkyler holdes enkelt så jobben med å vedlikeholde kalkylen over tid blir overkomelig. En måte er å ha fokus på de viktigste kostnadskomponentene som råvarekost, lønnskost og i noen tilfeller også emballasje. Kostnader som dette kan enkelt knyttes direkte opp til produktet og kalles derfor direkte kostnader.

Bedrifter har andre kostnader også, eksempelvis rengjøring, vedlikehold, logistikk, salgspersonell og administrative stillinger. Slike kostnader tas høyde for gjennom påslag eller dekningsbidrag. Det kommer vi tilbake til i kapittelet Fortjeneste.

Først vil vi ta deg gjennom hvordan du kan jobbe med direkte kostnader i MyFoodOffice

13.1             Sammendraget av produktkalkylen

På Produktsiden har du en helt egen fane som heter «Kost». Her finner du informasjonsboksen «Standard Produktkalkyle» som gir deg et sammendrag av de tre viktigste direkte kostnadene råvarekost, arbeidskost og emballasje.

I hovedbildet kan du se ytterligere detaljer for hver av disse tre kostnadene og vi skal ta for oss hver av dem.

 

13.2             Råvarekost

Råvarekost består av to faktorer

·        Hvor mye vi bruker av hver enkelt ingrediens, som følger av oppskriften du har lagt inn

·        Hvor mye hver ingrediens koster per kg

Under ser du et skjermbilde fra en av fanene på Produktsiden som heter Råvarekost. Denne viser detaljert informasjon for hver eneste ingrediens om råvarekosten.

 

Redigere kost per kg råvare

I eksempelet over ser vi  «hvetemel, bulk» har en kilopris på 6,50 kroner. Ved å klikke på den blå linken åpnes ingredienskortet i nytt vindu hvor du kan redigere innkjøpsprisen.

 

I informasjonsboksen “Pris og Kost” kan du klikke  “Rediger” for å endre innkjøpspris.

Du kan også legge til nye måleenheter dersom innkjøpsprisen ikke er oppgitt I kg. Eksempelvis at du betaler 500 kroner for et spann syltetøy. Da kan du legge til «spann» som en måleenhet og registere hvor mange kg ett spann syltetøy inneholder. Da kan du bruke spann som en prisenhet for innkjøpsprisen, som dermed automatisk regner om innkjøpsprisen til en kost per kg.

 

For noen råvarer kan det være aktuelt å ta høyde for utbytte. Eksempelvis vil en paprika ha noe svinn fordi stilken ikke brukes. La oss anta at utbyttet er 85%. Dersom prisen du betaler er for hele paprikaen, betyr det at råvarekosten for hver kg brukbar paprika er høyere. MyFoodOffice tar høyde for dette i kalkulasjonen om du legger inn utbytte.¨

 

13.3             Arbeidskost

 

 

Arbeidskost består av tre faktorer

·              Tiden du bruker

·              Partistørrelsen du lagde på den tiden du brukte

·              Kostnadsraten for tiden brukt

Registrering av arbeidstid

Du kan velge mellom å legge inn all arbeidstid I ett arbeidstrinn, eller spesifisere de ulike arbeidstrinnene og legge inn tid for hver av disse.


Partistørrelse

Du angir partistørrelsen ved hjelp av

·        antall enheter du produserer (utbytte)

·        hvor mye hver enhet veier (enhetsvekt)

Enhetsvekten skal tilsvare vekt før steking eller koking, for at det skal være sammenliknbart med råvarekost som også er før steking eller koking.

Du kan velge å angi partistørrelsen lik oppskriften slik den er registrert, eller en annen partistørrelse.

Definere kostnadsrate

I MyFoodOffice kan du definere standard kostnadsrater ved å finne menyknappen “Grunnleggende” I sidemenyen, og gå til gruppen “Arbeidskraft”.

Her kan du legge inn ulike typer arbeidskraft og hvor mye de koster per minutt. Merk at du her må legge inn kostnaden for arbeidskraften slik den er for arbeidsgiver. Fordelen ved å ha kostnadsraten definert ett sted gjør vedlikeholdet av alle produktkalkylene enklere ved lønnsjustering.

 

13.4             Emballasje

Et produkt kan ha en eller flere former for emballasje.  Eksempelvis kan brød pakkes både i pose og i en pappkartong. I vinduet kan du legge inn både hvor mye emballasje du bruker, og hvor mange produkter emballasjen er tilsrekkelig for. Eksempelvis bruker du én pose for ett brød. Mens en kartong kan være nok til hele 20 brød.

Du kan legge til og redigere emballasjeregisteret ved å finne «Emballasje» i sidemenyen til venstre i MyFoodOffice.

13.5             Fortjeneste

En bedrift har flere kostnader enn kun de direkte kostnadene som går med til å lage et produkt.

Eksempler på det er rengjøring, vedlikehold, logistikk, salgspersonell og administrative stillinger. Slike kostnader tas høyde for gjennom påslag eller dekningsbidrag i produktkalkylen.

La oss anta at de direkte kostnadene for et brød er 10,- kroner. Basert på regnskapet til bedriften har vi beregnet et passende påslag med 2,5. Påslaget skal også være nok til å kunne gi bedriften et overskudd når alle kostnader er betalt. Påslagsfaktoren ganges med de direkte kostnadene for å finne salgspris. I dette tilfellet 10,00 x 2,5 = 25,00 kroner. I tillegg kommer merverdiavgift.

Det finnes to måter å forstå marginen mellom salgspris og de direkte kostnader.

                                    i.                 Dekningsbidrag viser hvor stor marginen er i forhold til salgspris. I eksempelet over er dekningsbidraget 60%
60% = (25 – 10) / 25.

                                  ii.                 Påslag viser hvor mange ganger høyere salgsprisen er sammenliknet med de direkte kostnadene. I eksempelet over er salgsprisen 25,- kroner, 2,5 ganger høyere de direkte kostnadene som er 10,- kroner.

I MyFoodOffice kan du velge hvilken av disse du foretrekker å bruke under firmainnstillinger. Du finner firmainnstillinger ved å trykke på brukernavnet ditt oppe i høyre hjørne.

14           Planlegge Produksjon

Du kan legge inn din helt egen produksjonsplan ved å finne knappen «Produksjon» i sidemenyen til venstre. Oppe til høyre kan du legge til nye oppgaver.

Etter hvert som du legger til nye oppgaver får du regnet ut oppskriftens størrelse til det antall enheter du ønsker å lage. Du kan i tillegg følge opp status, om oppgaven er utført eller ikke, og hvilken dato oppgaven skal utføres.